Pilgrimsrejse til Medjugorje, Kroatien

Medjugorje

Der findes mange steder rundt omkring i verden hvorfra der rapporteres om at der er sket åbenbaringer hvor Jomfru Maria mv. har vist sig. Den katolske kirke tager disse indreapporteringer meget alvorligt og sender ofte officielle repræsentanter ud for nærmere at undersøge påstandene. Og de er ikke altid afvisende overfor at anerkende åbenbaringen. De har eksempelvis anerkendt at Jomfru Maria i 1868 åbenbarede sig for den senere Sankt Bernadette i franske by Lourdes, og at Jomfru Maria i 1917 skulle have åbenbaret sig for tre børn i Fatima, Portugal. Hvorvidt der har været officielle repræsentanter på besøg i Medjugorje, en lille by i Kroatien, Bosnien-Hercegovina, vides ikke, men faktum er at mange tror på historien om at Jomfru Maria i 1981 åbenbarede sig for seks børn og siden er pilgrimme valfartet til byen.

Der fortælles at den 24. juni 1981, gik på 15-årige Ivanka Ivankovic en tur med sin veninde, den 16-årige Mirjana Dragicevic. Klokken cirka 17 sagde Ivanka: “Se, jeg tror, at jeg ser Jomfru Maria stå på bjerget Podbrdo”. Hendes veninde troede hende ikke og de gik videre. De mødte den 11-årige fårehyrde Milka Pavlovic, der spurgte om de ikke ville med ud og hente dyrene hjem. Sammen gik de tre tilbage mod bjerget, da Ivanka igen synes at hun så Jomfru Maria på bjerget.

Efter et stykke tid kommer 16-årige veninde Vicka Ivankovic forbi. Da hun ser Ivanka, Mirjana og Milka står de og stirrer op på bjerget. Da de alle råber “Vicka, se der, det er Jomfru Maria!”, bliver hun forskrækket og løber væk. Hun møder den 16-årige Ivan Dragicevic og den 21-årige Ivan Ivankovic og fortæller om episoden. Sammen bliver de enige om at gå op på bjerget for at undersøge det hele nærmere og her åbenbarer Jomfru Maria sig efter deres eget udsagn for dem.

Nyheden spreder sig som en løbeild i den lille landsby Medjugorje. Mange var naturligvis skeptiske, ikke mindst eftersom de seks børn hurtig blev udråbt til seer, eller udstyret med særlige clairvoyante evner. Jomfru Marias åbenbaringer kan således kun iagttages af dem. Vi andre udenforstående må nøjes med at tro herpå, eller lade være. En hel del af landsbyen beboere valgte dog at tro herpå, eller i det mindste være nysgerrige nok til at deltage i diskussionen om det nu også kunne være sandt. Nyheden spredte sig langt ud over landsbyen Medjugorjes grænser og eftersom at de seks børn i den følgende tid berettede om flere episoder hvor Jomfru Maria havde vist sig for dem, begyndte folk fra hele Jugoslavien at valfarte til Medjugorje.

Det som er svært med åbenbaringer for den ikke troende, eller på anden måde udenforstående, er at der ikke kan føres skyggen af et bevis for at der reelt har været nærvær af et guddommeligt væsen af den ene eller anden slags. Siden 1981 har over 26 millioner mennesker fra hele verden valfartet til den lille landsby Medjugorje hvilket bestemt ikke kan have været skadelig for den lokale handel. Det er sundt at forholde sig konstruktivt kritisk overfor påstande om åbenbaringer, men på den anden side har den katolske kirke grundigt undersøgt fænomenet og anerkendt Jomfru Marias åbenbaring i såvel Lourdes og Fatima. Om de med tiden også anerkender åbenbaringerne i Medjugorje er et åbent spørgsmål. Og selv hvis de gør dette er det jo ikke et bevis for at de reelt har fundet sted.

Men i det hele taget kan man indenfor spiritualitet ikke benytte det som vi forbinder med almindelig bevisførelse. Det er derfor det hedder tro! Og hvordan man forholder sig til påstande om åbenbaringer af den ene eller anden slags er helt individuelt. Man kan sige at vi mennesker har godt af at have nogle helt konkrete steder som vi kan opsøge og arrangere pilgrimsrejser til, for at give troen “krop”. Og i den udstrækning at resultatet af påstande om åbenbaringer er at mennesker valfarter til et sted og bliver styrket i deres tro og måske på vejen dertil får lidt almen afklaring af det virvar af tanker vi mennesker tumler med til hverdag, ja så er resultatet positivt. Og så er det vel reelt set ligegyldigt om åbenbaringen har fundet sted eller ej. Så længe der er nogle der tror herpå og de kan benytte det til noget konstruktivt.

Der findes mange steder rundt omkring på jorden hvor det hævdes at helgener, engle etc. med større sandsynlighed viser sig end andre steder. Disse steder benævnes som spirituelle kraftsteder og hertil valfarter pilgrimme og andre nysgerrige for at afholde bønnemøder, meditere eller ganske enkelt blot opholde sig for en tid på et sted, hvorfra det antages at muligheden for kontakt med det hinsides, det guddommelige er større end andre steder. Der argumenteres for at de forskellige helgener, engle etc. foretrækker at opholde sig bestemte steder på vores jord. Vi har været omkring at Jomfru Maria hævdes at have åbenbaret sig i Fatima, Lourdes og Medjugorje mv. men også alle andre helgener, apostle etc. foretrækker åbenbart at opholde sig på helt bestemte geografiske steder når de er på besøg.

Indenfor antagelsen om “de opstegne Mestre” mener man at der findes en lang række mestre, der har været igennem en lang række inkarnationer og er kommet op på så høj et spirituelt stadie at de har stoppet deres reinkarnation og er opsteget til et spirituelt plan. Disse Mestre, der igennem deres mange inkarnationer har været stort set alle de berømte mennesker du overhovedet kan kommer i tanke om (Leonardo da Vinci, Columbus, Michelangelo, Jesus, Buddha etc.) antages at have såkaldte retrætesteder, spredt ud over verden hvor de undertiden opholder sig. Du kan læse meget mere om de opstegne mestre i NetSpirits afsnit herom hvis du skulle have lyst.

En åbenbaring er at sidestille med det som den katolske kirke kalder et mirakel. Og faktisk har Vatikanet et kontor for mirakler! De mennesker som arbejder her har som opgave at undersøge de mange forskellige indberetninger om mirakler som strømmer til Vatikanet i en strid strøm. Mirakler kræver empiriske undersøgelser, der leverer almindeligt godkendt bevis for, at hændelsen ikke kan forklares ved nogen tilgængelig viden om naturens orden. I følge Vatikanet skal der tre ting før man kan tale om et mirakel:

  • Der skal være tale om brud på de love, vi i almindelighed regner med styrer naturen.
  • Der skal være tale om en virkning, der får mennesker til at undre sig (jf. latinsk mirari: at undre sig).
  • Og endelig skal hændelsen være placeret i det kristne trosunivers.

 

 

 VIL DU VIDE MERE

Dette kapitel indgår i NetSpirits sektion om pilgrimme og pilgrimsrejser. I sektionen kigger vi på hvilke pilgrimsruter der findes indenfor de forskellige religioner, hvorfor pilgrimsrejser foretages, hvordan de startede, hvad pilgrimmene får ud af at foretage rejsen, etc. Til forsiden af sektionen om pilgrimme og pilgrimsrejser.

Har du lyst til at læse videre om de mange spændende steder, der findes i verden kan det være at NetSpirits sektion om verdens vidundere har interesse. Heri beskrives de oprindelig syv vidundere, tillige med de mange andre underværker, der findes. Den kinesisk mur, Grand Canyon etc. Der findes også i sektionen en løbende afstemning om top 100 af verdens vidundere, som du er meget velkommen til at deltage i.

Har du lyst til at vide mere om de enkelte hovedreligioner har NetSpirit en kortfattet gennemgang af disse: Budhismen, Islam, Jødedommen, Kristendom, Taoismen, Hinduismen, Voodoo og Shamanismen.

Endvidere henledes opmærksomheden på at du kan benytte søgefunktionen øverst til højre til at søge efter indhold på NetSpirit. Og endelig henledes opmærksomheden på at såfremt du ikke lige finder du det søger, er hjertelig velkommen til at stille spørgsmål i NetSpirits Spørgeforum.