Alle har evnerne til at kunne benytte de spirituelle ideer. Alt der skal til er et åbent, kærligt og konstruktivt sind. I den ægte spiritualitet er ingen fordømmelse, bedrevidenhed, eller insisteren på at noget er rigtigere end noget andet. Du vil sikkert møde nogle på din vej, der hævder at de alene kender en, flere, eller måske ligefrem alle de endegyldige sandheder. Men i spiritualitet er der endnu ikke nogle der kender de endelige svar – og da slet ikke dem som siger at de gør!
De er små blå væsener, der går med mærkelige hatte
Hvis engle her på NetSpirit var blevet beskrevet som små blå væsener, der går med mærkelige hatte, havde du nok studset en smule, da det jo er smølferne, der ser sådanne ud. Det ved enhver. Engle er jo små buttede babyer med vinger!
Hvis du begynder at interessere dig for spiritualitet vil du hurtigt støde på utallige skråsikre udtagelser om lidt af hvert. Nogle vil hævde at en sten virker godt imod noget, og andre vil hævde at stenen er godt for noget helt andet. Nogle vil fortælle dig at du har to skytsengle, mens andre vil hævde at du kun har en – eller et helt andet antal. Dykker du ned i det spirituelle univers vil du hurtig opleve, at der søges taget patent på spirituelle sandheder – og at det som egentlig er formodninger om det spirituelle, udlægges som endegyldige sandheder.
Hvilket naturligvis i starten kan gøre det lidt uklart hvad der bør regnes for substans og hvad der måske ikke bør sættes så meget lid til. Men jo mere du kender til begrebernes oprindelse og udvikling, jo nemmere kan du gennemskue hvorfor fremstillingen af begreberne er, som de er, og samtidig danne dig dine egne meninger om hvad du har lyst til at tro på.
Ved at kende til oprindelsen på begreberne – hvem der først omtalte dem, hvorledes kendskabet til dem er blevet udbredt, hvem der har skrevet de første bøger om emnet, etc. – kan du nemmere danne dine egne meninger om hvad der bør regnes for substans og hvad der måske ikke bør sættes så meget lid til.
En død gris frygter ikke kogende vand
Da alle har ret til at have og fremføre deres egen sandhed, vil selv dem, som søger at benytte spiritualitet primært til egen vinding og selvhævdelse, få lov til at stå mere eller mindre uimodsagt. Dette er en naturlig følge af respekten for at alle har ret til at have deres egen overbevisning. Vi har hver især vores tro og forestilling om det spirituelle univers, og der er endnu ingen, der kender sandheden.
Vi så dette synspunkt smukt praktiseret af den græske filosof Sokrates, der søgte at lære sine tilhører kunsten at spørge ind til sig selv og tilværelsens mysterier, ud fra opfattelsen af, at i selve spørgsmålet lå spiren til en forståelse. Det var derfor at Sokrates yndede at gå rundt og sige at det eneste han vidste med sikkerhed, var at han ingenting vidste med sikkerhed! Hermed mente han at den største viden, er at vide, at man ingenting ved – i den forstand at for at være et helstøbt menneske, bør man hele tiden udfordre sine egne overbevisninger og meninger. Visdom handler om – bevidst eller ubevidst – at kende sine egne begrænsninger.
At komme til erkendelsen; ”at jo mere man ved, jo mere ved man ikke noget som helst”, er en form for visdom som sættes højt i spiritualitet. Hvis vi begynder at kalde os selv eksperter, fremføre eviggyldige sandheder, og praktisere de spirituelle emner ud fra et regelsæt, så iklæder vi spiritualitet en spændetrøje, og afskærer os selv fra de højere indsigter.
Men selvom alle har ret til at have deres egen mening, er det jo ikke det samme som at du ikke må forholde dig undrende og konstruktiv kritisk overfor det du synes virker lidt flosset i kanten. Der findes nogle brodne kar, der søger at blive rige på spiritualitet – og ikke via at tro på spiritualitet. I de helt slemme tilfælde hører man om almindeligt postevand, der er solgt som kur mod livstruende sygdomme. Og her bør du naturligvis kunne få lov til at ytre dig og hævde at det ganske enkelt ikke er ok.
Det er dog ikke nemt at komme igennem med lidt forbehold overfor meninger eller personer, du måske synes er lidt for divergerende i forhold til dine egne overbevisninger. Du vil typisk blive mødt med argumenter, der ganske ikke kan modsiges. Eksempelvis i stil med at telepati ikke være mulig at observere for en skeptiker, idet en skeptikers sind ikke er indrettet til at forvente, at fænomenet kan optræde. Eller grunden til, at man ved vi alle har to skytsengle, skyldes at man rent faktisk har talt med skytsenglene! Sådanne argumenter kan du jo ikke rigtig stille noget op imod.
Det er også almindeligt, at kritik af det spirituelle søges affærdiget med, at hvis man forholder sig forbeholden overfor noget, så tiltrækker man dårlige energier. Det fremføres at en negativ tanke aldrig kan aldrig føre til et positivt resultat. At der er tale om to energiformer, der ganske enkelt ikke passer sammen. Hvilket, i og for sig, er ganske korrekt. M en at tro på sin sunde fornuft og udtale sig konstruktivt kritisk, er bestemt ikke det samme som at have negative tanker. Det vil dem, der skal forsvarer sig sikkert prøve at bilde dig ind, men tro dem ej. Naturligvis er det også ud fra et spirituelt synspunkt okay at bruge sin sunde fornuft!
Du kan bedrage en ærlig mand,
men du kan aldrig gøre ham til grin
Der er dog endnu en årsag til, at dem som benytter spiritualitet primært til egen vinding og selvhævdelse, ofte få lov til at stå mere eller mindre uimodsagt. Og det er, at der sjældent synes at være grobund for en konstruktiv dialog om spiritualitet. Derfor holder de fleste spirituelle mennesker, ganske enkelt, deres synspunkter og eventuelle forbehold for sig selv. Har man som spirituel interesseret, flere gange oplevet, at andre, blot er på udkig efter tilkendegivelser, der kan underbygge deres egen forbehold overfor spiritualitet – så vælger man hurtigt at begrænse sine ytringer, om eventuelle forbehold, til andre ligesindede.
Eksempelvis er en diskussion om fordelingen af vægten mellem det spirituelle indhold og det psykologiske indhold i begreber som pendulering og tarotkort disponeret for at blive ført ud i en enten-eller diskussion. Kritikeren vil søge at føre diskussionen hen i, at hvis svarene kommer indefra, så er der jo tale om psykologisk værktøjer, der intet har at gøre med noget større åndeligt. Og derfor vil den part som er spirituelt interesseret blive nødt til at holde mere stejlt på at begreberne virker fordi, der er en spirituel dimension involveret. Det er sjældent at sådanne diskussioner er konstruktive for nogle af parterne. Og derfor vælger spirituelle mennesker ofte helt at undgå sådanne meningsudvekslinger.
Det er også derfor at du vil støde på udfordringer når du indledningsvis søger at få hoved og hale på det spirituelle univers. På den ene side står kritikkerne som søger at skyde spiritualitet ned med deres egen forståelse af hvad der er fornuft og logik. Disse mennesker synes kun at beskæftige sig med de spirituelle tanker for at kunne udøve dekonstruktivisme og pille spiritualitet fra hinanden.
På den anden side står de spirituelle gadehandlere forklædt som uforbeholdne tilhængere. Der er tale om ét stort krejlermarked hvor du kan få tilbudt spiritualitet i en ruf – du kan få taget dit aurafotografi og skyllet din endetarm, alt imens du får læst din hånd og fortalt din fremtid, ledsaget af tilbud om kogebøger og duftlys tilpasset din dosha-type. I midten står de ægte spirituelle og tænker deres eget. De har ikke brug for at gøre opmærksomme på sig selv. De har jo ikke noget behov for at overbevise dig om noget som helst, og har intet de vil sælge til dig.
En uddannelse, der går ud på at huske ting, blot for at svare
på folks spørgsmål, kvalificerer ikke én til at være lærer
Søger du hjælp til din forståelse af det spirituelle i den ældre litteratur støder du på Rudolf Steiner, Nancy Ann Tappe, Lee Carroll, Aleister Crowley, Helena Blavatsky, Alice Bailey, Annie Besant, m.fl. Store og spændende personligheder der via deres forfatterskaber og tanker, har været væsentlige bidragsydere til nutidens opfattelse af spiritualitet. Et basalt kendskab til disse store spirituelle meningsdannere, udgør en del af den basisviden, der nødvendigvis må indgår i en spirituel dannelsesrejse. De mange tusinde sider med åndsvidenskabeligt stof, som vi har igennem deres forfatterskaber har præget og påvirket livsholdningen for millioner af mennesker. Den fremstilling af spiritualitet vi har fra den ældre litteratur er dog ofte mere end almindelig kryptisk, indviklet og svært forståelig.
Det præger da også mange af nutidens succesforfatterne på det spirituelle selvhjælpsmarked, at de tager i forvejen kendt visdom og gøre det lettere tilgængeligt. De præsenterer ikke noget nyt indhold – det nye er sammensætningen af de forskellige spirituelle og religiøse tanker. Så her er vi tak skyldige overfor at svært tilgængeligt og meget omfattende åndsvidenskabeligt litteratur er blevet lettere tilgængeligt.
Et eksempel er Rhonda Byrne der fik et stort gennembrud med bogen “The Secret”, hvori Rhonda fortæller om ”hemmeligheden” til ubegrænset lykke, helbred, penge, forhold, kærlighed og ungdom. Budskabet er at vi kan få de ting til at ske, som vi virkelig tror på. Hvis du tænker gode og positive tanker vil du trække gode og positive ting ind i dit liv. Fokuserer du på det, du er utilfreds med, får du sandsynligvis mere af det, du er utilfreds med. Denne tankegang var kendt i forvejen, men Rhonda formåede at præsentere den på en måde, således at den kom ud til millioner af nye læsere.
En anden fællesnævner for mange af nutidens succesforfattere, er at de holder sig til et enkelt budskab. Karen Kingston gav os med bestselleren ”Ryd op i dit rod” en nem fremgangsmåde til hvorledes vi kan tage feng shui regelsættet i spil og få ryddet op i alle de dårlige energimæssige bindinger vi har i vores liv. Også Eckhart Tolles budskab er meget konkret – lev i nuet!
Forfattere som Wayne Dyer og Louise Hay, har en bredere tilgang til at forklare om spiritualitet. Her tilbydes en kombination af positiv psykologi, lykkeforskning, praktiske øvelser, visdomsord, personlige fortællinger fra lykkelige personer, spirituelle begreber og vittighedstegninger – der alt sammen blandes i et stort skønt virvar – og resultatet er letforståelige og underholdende bøger, der får os til at føle os godt tilpasse, da de hele tiden roser os, og fortæller os at vi godt kan. Hvad det nærmere er vi godt kan, fremgår som oftest tydeligt af titlerne på bøgerne: ”Befri dig selv og få alt ud af livet” – ”Bestem din skæbne” og lignende løfter, stråler os i møde fra boghandlernes vinduesudstillinger. Disse bøger har deres styrke i at de er nemt tilgængelige, som regel ganske underholdende, og altid gode til at underbygge vores selvtillid, ved en konstant insisteren på, at vi alle rummer kimen til noget stort og har alle muligheder foran os.
I samme boldgade er bøgerne fra den indisk-amerikansk spirituelle guru Deepak Chopra, der har skrevet mere end femogtres bøger. Chopra kommer vidt omkring i sit forfatterskab, men omdrejningspunktet er altid forbindelserne mellem sind-krop-ånd. Chopra var tæt rådgiver for den indiske Beatles-guru Maharishi Mahesh Yogi, før han i slutningen af 1980’erne startede sin egen karriere og begynde sit omfattende forfatterskab. Ligeledes kommer også den tibetanske leder Dalai Lama langt omkring i sit forfatterskab, der naturligt handler en del om buddhisme, men som overordnede fokus også søger at bygge bro mellem østlig og vestlig tænkning, mellem spiritualitet og videnskab.
Hvis du synes der går lidt for meget Dr. Phil i de amerikanske bøgers tilgang til at forklare om det spirituelle, så byder den danske forfatterscene eksempelvis på Jes Bertelsen, der i sit forfatterskab søger en syntese mellem østlige og vestlige spirituelle belæringer og praksis, baseret på moderne psykologisk, filosofisk og videnskabelig tænkning. Bertelsens forfatterskab rummer smukke, meget kloge og inspirerende tanker. En anden pioner i forhold til at genfinde et spirituelt livssyn i moderne tid er Ross Jackson, der allerede tilbage i 1980’erne begyndte at tale om nødvendigheden af et omfattende sporskifte. I stedet for den ødelæggende globalisering der måler alt i penge, peger Jackson på nødvendigheden af en økosamfundsbevægelse og integration mellem det finansielle og det spirituelle.
Same, same, but different
Du kan dog ikke læse dig til spiritualitet. Du skal opleve det på din krop. Du skal mærke det i dine tanker. Basalt set kan spirituelle udvikling, godt beskrives som udvikling af intuitionen. Men en redegørelse for, hvad intuition er, støder hurtig på en række vanskeligheder, idet intuitionen afhænger af det enkelte menneskes egen åndelige udvikling og spændvidde.
Den afhænger af menneskets modenhed, rummelighed, beskedenhed, ydmyghed, moral, evne til medfølelse med alt og evne til identifikation. Intuition er derfor ikke primært en akademisk foretagelse. Da vores måde at tænke på naturligt er knyttet op imod vores personlighed og karaktertræk, er det således umuligt for os at forholde os objektivt til noget som helst, for vores tænkning er farvet af de subjektive træk, der ligger i vores personlige bevidsthed. For at tænkningen kan blive til virkelig intuition, må den søge netop det overpersonlige, det objektive og universelle. Skal man svinge sig lidt op kan man derfor sige at det spirituelle må leves og kan ikke begribes med hjernen.
Når man tillader noget at være ufuldstændigt, og samtidig tør fastholde en tro på at det er sandt – begynder de højere sammenhænge at falde på plads. En entydig vej ud af hvilken som helst stringent, vil uvilkårlig fører til fordummelse og virkelighedsflugt.
Når der ikke tillades at sætte spørgsmålstegn ved noget, bør smilet stivne i det ægte spirituelle sind. Ifølge østerlandsk tænkning har vi vesterlændinge ikke megen visdom, når vi søger at løsrive og praktisere spirituelle emner som selvstændige discipliner med trin for trin anvisninger. De grænsedragninger vi laver i Vesten, når vi siger, at Feng Shui er en indretningsfilosofi, og Ayurveda er et helbredssystem, ser østerlændinge, kun som en del af sandheden. ”Feng Shui” er ”Ayurveda” kunne en vis østerlænding finde på at sige, og så står vi vesterlændinge lige så forvirrede, som når vi spørger om vej i Thailand, og de peger i alle retninger og siger ”Same, same, but different”.
For spirituelle mennesker er alting en del af en sammenhæng. Alt i universet opfattes som et knudepunkt for mange relationer, og derfor mener det spirituelle menneske at intet bare kan reduceres til et punkt i rummet eller et øjeblik i tiden.
Alting ses i sammenhæng og ingenting kan eksistere alene, da alting indgår i, og anses som forudsætninger for hinanden. Det spirituelle menneske søger derfor at indtage en både-og attitude, og acceptere tilstedeværelsen af en fri tænkning – med al dens kompleksitet og modsætninger. Det kan være underholdende når spiritualitet fremstilles som noget med at tale med ånder, eller kunsten at jage onde spøgelser ud af folks boliger – men det har altså meget lidt at gøre med hvad spiritualitet egentlig er.
Ægte spirituelle mennesker kunne aldrig finde på at hævde, at de er mere beriget med særlige evner i forhold til det åndelige, end alle mulige andre. Derimod vil de fleste spirituelle mennesker hævde at de har et særligt fokus på empati, forståelse for nuancerne i livet, et veludviklet menneskesyn, en god intuition, følger den mindste modstands vej og i det hele taget søger at leve deres liv, således at de giver heldet og mulighederne en chance.
Du skal passe på ikke at gå i vejen for dig selv
Ud fra et spirituelt synsvinkel er lykken et bevidst valg. Du vælger selv hvor megen glæde og rigdom du vil have ind i dit liv. Hvis du blot læner dig tilbage og vente på hvad der nu end skal ske, for alting er jo fastlagt på forhånd – så sker der i bedste fald ikke rigtig noget. Hvis du vælger at benytte spiritualitet til eksistentiel eskapisme og selvbedrag, er dette lige præcis hvad du får.
Det spirituelle vil rigtig gerne hjælpe dig til lykke, rigdom og fremgang på alle plan, men det er dig, som må starte udviklingen. Du skal starte lavinen selv. Give heldet en chance for at ramme dig. Det spirituelle blomstrer først når du acceptere tilstedeværelsen af en fri tænkning – med al dens kompleksitet og modsætninger – og giver spiritualitet en mulighed for at være til stede i dit liv.
Hvis du har lyst kan du tage på en spændende rejse, der kan forandre din verden. Du rummer kvaliteter og potentiale, der som frø i jorden, bare venter på regn, før de begynder at vokse. Du har evnerne til at bringe dig selv hvorhen i verden du måtte ønske.
Gode energier tiltrækker gode energier,
dårlige energier tiltrækker dårlige
Gode energier og overskud tiltrækker andre gode energier og endnu mere overskud. Hvilket er et langt stykke hen ad vejen er hvad spiritualitet dybest set handler om. Hvis man tænker på spiritualitet som yin & yang er man galt afmarcheret. Det er desværre ikke således at det spirituelle automatisk kommer ildende med hjælp, når vi har mest brug herfor. Er du sur og tvær tiltrækker du blot andre sure og tvære energier. Det er ikke retfærdigt, men hvem i alverden har også nogensinde sagt at det spirituelle er retfærdigt anlagt!
Ud fra et spirituel anskuelsesvinkel får man, hvad man har brug for, når man er klar til at tage imod det. Heraf følger også at såfremt du insistere på at blive holdt tilbage og i uvidenhed, vil du også blive givet muligheden herfor.
Set fra et højere erkendelse niveau er det ikke smart at afkræve fx. kinesisk astrologi klare og entydige svar. Det er en vej, der ikke fører nogle steder hen, men insistere man på at tage denne, vil man også blive givet massevis af muligheder herfor. Det er ganske naturligt hvis du finder kinesisk astrologi lidt overvældende. Med alle dens mange regler, tabelopslag og mellemregninger, kan selv den mest ihærdige blive mat i knæene og efterlyse nogle enkle svar – nogle korte, præcise og faktuelle svar på hvilke valg man skal træffe for hurtig at opnå velfærd og lykke i livet.
Da der er en kolossal efterspørgsel efter sådanne udefra kommende svar, på hvad man skal stille op med sit liv, imødekommes denne efterspørgsel naturligvis.
Dem, som tilbyder disse svar får velbesøgte hjemmesider, sælger bøger, kurser, produkter og tjener penge. Dem, som efterspørger svarene, er det lidt sværere at forstå.
Fra et højere erkendelsesniveau synes det indlysende at man herved aldrig opnår evnen til selv at navigere og forstå dybere, men begrænses til at forholde sig til de fortolkninger man præsenteres for. Hvis du vælger at benytte spiritualitet til eksistentiel eskapisme og selvbedrag, er dette lige præcis hvad du får. Søger du at unddrage dig din livslektie, vil du have har det svært i livet indtil lektionerne er lært. Indtil da kan du ikke give din fulde opmærksomhed til livets lyksageligheder, da du ikke er fri til at gribe dets chancer. Du vil have for travlt med at komme på fødderne igen efter at være blevet slået ud den ene gang efter den anden.
Spiritualitet i en ruf
Insistere du på at andre skal have drøvtygget svarene, før de præsenteres for dig på en kort, enkel og overskuelig måde, kan du finde massevis af eksempler på dette – i særdeleshed på internettet. Men du narrer kun dig selv, hvis du tror på, at du på denne måde kan finde nogle ægte og brugbare svar. Går du fx i gang med I Ching vil du opleve at de råd og anbefalinger du får, er meget brede og kryptiske. Tillige er rådene præget af bogens oprindelse i taoismen, konfucianismen og østlig tankegang – og hermed den etik og opfattelse af rette handlemåder, der tilskyndes her.
Eller sagt på en anden måde, så vil du komme til at opleve at I Ching ikke giver præcise, klare svar, men at du selv, skal danne dig en mening om, hvad det er for et svar som I Ching søger at give dig. Insistere du på at konsultere I Ching og få andre til at give dig svarene i en enkel og kort form vil du da også blive givet muligheden herfor. Problemet er blot at det ikke giver dig noget brugbart. Faktisk er der overhængende fare for at et sådanne svar er aldeles forkerte. Da I Ching i stor stil benytter sig af associationer og metaforer, er det kun dig selv – som igennem læsning af den fulde tekst til heksagrammet – kan danne din egen mening om hvad det er som I Ching svare på dit spørgsmål. Men insistere du på at blive holdt tilbage vil du også blive givet muligheden herfor.
At være spirituel betyder at man vælger at tro på en hel masse forskellige ting fordi de virker. Så enkelt er det rent faktisk et langt stykke hen ad vejen.
Man oplever glæde – eksempelvis ved ideen om at et højerestående væsen er i ens nærværd, passer på en, og hjælper med livets genvordigheder – hvorfor man vælge at tro herpå. Man oplever at tankemåder om hvorledes man kan forhindre dårlige energier i at komme ind til ens person, rent faktisk virker, hvorfor man eksempelvis begynder at gå rundt og forestille sig at man er omgivet af en usynlig hvid farve. Man finder glæde og nytte i de spirituelle ideer, hvorfor man tager dem til sig. Det er meget enkelt, og meget effektivt. Tro på noget ydre, og få den indre styrke til at turde forløse dit rigtige liv. På mange måder er spiritualitet derfor et ”Mind game” – eller som et gammelt dags ordsprog fortæller ”Det er ikke så meget hvordan du har det, men mere hvordan du ta’r det”
Det spirituelle vil rigtig gerne hjælpe dig. Spiritualitet kan rent faktisk ændre dit liv fuldstændig. Det kan være vejen til at gøre dig glad, rig og lykkelig. Og det er en nem vej.
Spiritualitet viser vejen til hvorledes vi kan blive lykkelige mennesker blot ved at tænke en smule anderledes. Spiritualitet kan hjælpe os med styrke til at finde vores ståsted i verden og give os energien til at gøre det lille ekstra, der skaber vores succes. At være spirituel betyder, at man insisterer på at være lykkelig lige nu – i hverdagen, på vej mod målet. At man accepterer hvem – og hvor i livet – man er. Det spirituelle giver dig redskaberne til at være til stede, på lige fod med alle andre, nyde forskellene og accepterer, at der er en hel masse, vi sikkert alligevel aldrig helt kommer til at forstå.
I takt med at du gradvist bliver i stand til at tro og handle udelukkende ud fra det, du fornemmer er rigtigt for dig, vil din verden ændres. Det er når vi får spiritualiteten til at virke i hverdagen og konkret føler hjælp og vejledning fra disse ideer, at vi bliver inspireret til at gå videre med udforskningen af hvad rolle spiritualitet kan spille i vores liv. Så den rigtige vej at gå, er altså den nemme vej! At fokusere på kernen i et begreb og få det til at spille i hverdagen. Det både lyder – og er – egentlig ganske enkelt.
De spirituelle budskaber er simple, men de kan ændre verden
Husk at tro på din egen styrke og holde fast i det som for dig føles og mærkes som sandheden. Bare fordi en masse mennesker har fundet på at nogle bestemte sten er tilknyttet de tolv stjernetegn, er dette jo ikke nødvendigvis den absolutte sandhed, som er mejslet i sten. Hvis du fornemmer at du mere rigtig er knyttet til en anden sten, end den som er listet som din hovedsten, så er dette jo din sandhed. Længere er den ikke.
Du vil sikkert møde nogle, der hævder at de alene kender sandhederne, men bær over med dem, thi de ved jo åbenbart ikke bedre. Tillad dig selv at være det store menneske du nu engang er født til at være. Du står foran en spændende rejse, der kan forandre din verden. Du rummer kvaliteter og potentiale, der som frø i jorden, bare venter på regn, før de begynder at vokse. Du har evnerne til at bringe dig selv hvorhen i verden du måtte ønske. Alle har evnerne til at kunne benytte de spirituelle ideer. Alt der skal til er et åbent, kærligt og konstruktivt sind. I den ægte spiritualitet er ingen fordømmelse, bedrevidenhed, eller insisteren på at noget er rigtigere end noget andet.